Alla inlägg den 12 april 2011

Av pausa - 12 april 2011 17:53

- Hur vet man om cancern har spridit sig? frågade jag min onkolog.
- Den har inte spridit sig till lymfan eller omgivande kärl, men i och med att tumören hade vuxit över i tunn och blindtarm så ger vi dig cellgifter- ifall ngt har kommit ut i kroppen".


Hmm, har ont i ett ben- kan det vara cancer? Ryggen värker till och från, kan det vara cancer? Känns som jag håller på att få urinvägsinfektion, är det cancer? Sådär går tankarna runt, runt i huvudet. De finns där, ungefär som en vanlig "vad ska vi ha till middagtanke", men skillnaden är att den ploppar upp flera gånger per dag. Jag har ju varit livrädd för att få just cancer i flera år, så på så sätt är det ingen ny tanke. Skillnaden är dock att nu är ju risken större att det ploppar upp någon annanstans, och hur vet man när det är dags att söka för nya åkommor?


Jag får helt enkelt avvakta, är åkommorna kvar efter några veckor så får man väl kolla upp dom...men helst skulle jag vilja göra en datortomografi i veckan, för att veta att det inte finns något någonstans i min kropp. Tydligen sätter sig metastaser oftast i lungorna och levern när man har tarmcancer, inte ofta i skelettet... Den som lever får se som det så käckt heter.


Idag är jag glad över att min yngsta son A fick sommarjobb i disken på en restaurang i närheten. Då har båda mina söner sysselsättning i sommar, dessutom behöver jag inte ha pengaångest för dom-skönt!

Av pausa - 12 april 2011 14:51

Det är vad jag håller på med just nu. Har tillbringat flera timmar i affärer idag och shoppat till mig och till dottern (9år). Det finns SÅ mkt snyggt just nu, och det är ju lite synd om mig, och då kan jag väl få shoppa lite...och fika lite...och stanna och köpa lite godis och möla i mig i bilen hem. Och tänk om all smak försvinner i och med cellgiftsbehandlingen? Då är det väl bäst att jag och mannen äter lunch på thairestaurang idag? Imorgon kan det vara för sent, så det är nog bäst jag köper den där fina fina väskan som jag har tittat på.

Sådär håller jag på och överlägger med mig själv. Vem försöker jag lura? Egentligen har jag inte råd med detta levernet, då jag kommer få skitlöner framöver. Men, jag kanske bara kommer att ligga på soffan i ett halvår och må dåligt, så då gäller det väl att passa på?

Ska hämta dottern nu, får nog passa på att köpa den där goda glassen också, för imorgon kanske jag ligger här och kräks efter cellgifterna;)

By the way! Älskar mina nya skor:)

Av pausa - 12 april 2011 08:43

Om 24 timmar ska jag börja min cellgiftsbehandling. Tre timmar ska det ta, sedan ska jag dit på torsdag igen, och då tar det 1 timme. Imorgon får jag inte köra hem efteråt, och då undrar man ju såklart...HUR FASEN KOMMER JAG ATT MÅ???

Jag har läst mycket på forum där andra cancersjuka personer skriver, och det som slår mig är att det är så himla individuellt hur man mår. Allt ifrån att vara sängliggande till att jobba heltid. Det går verkligen inte att förbereda sig. Det jag oroar mig mest för är illamående och slemhinneproblemen som man tydligen kan få.

Snart  vet jag.

Presentation


Hej! Jag är en vanlig kvinna, 41 år med tre barn och man som bor på Västkusten. Den 16 februari fick jag reda på att jag har cancer i tjocktarmen. Jag operade bort 1 meter av tjock och tunntarm, dessutom blindtarmen. 41 körtlar togs bort, men INGEN var sm

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kontakta mig


Ovido - Quiz & Flashcards